Историята на всяка марка

Audi

Ауди АД  е немски автомобилен производител със седалище в Инголщат, Бавария, Германия. Ауди е част от Volkswagen AG от 1964година, като марката винаги е била символ на качество, сигурност, комфорт и здравина.

Автомобилите се произвеждат в заводите в Инголщат, Некарзулм, Дьор (Унгария), Братислава (Словакия), Сао Хосе дос Пиняис (Бразилия) и Чанчун (Китай).

Мотото на фирмата гласи Vorsprung durch Technik, което може да бъде преведено както като Напредък чрез техника, така и като Предимство чрез техника.

 

История

Историята на Ауди АД е тясно свързана с фирмите Хорх, Ауди, DKW, Wanderer и NSU. В сегашния си вид концернът съществува от март 1969 г., когато NSU Motorenwerke AG и Auto Union GmbH се сливат под името Audi NSU Auto Union AG със седалище в Некарзулм. През 1985 г. централата е преместена в Инголщат, а името е сменено на Audi AG.

Произходът на Ауди може да бъде проследен до началото на 20-ти век. На 14 ноември 1899 Аугуст Хорх основава фирмата производител на автомобили August Horch & Cie.. През 1909 г., след пререкания с надзорния съвет, той напуска и на 16 юли 1909 основава нова фирма – August Horch Automobilwerke GmbH със седалище в Цвикау. След като губи съдебния спор за правата над марката Horch, Хорх променя названието на фирмата си и от 25 април 1910 тя се казва Audi Automobilwerke GmbH. Противно на разпространеното възприятие, че Audi е съкращение на Auto Union Deutschland Ingolstadt, името има съвсем друг произход. След като губи делото за правата над марката, Хорх провежда среща със своя познат Франц Фикенчер, на която обсъждат идеи за ново име на фирмата. В същата стая присъства и десетгодишният син на Фикенчер, който седи в ъгъла и учи урока си по латински. Заслушвайки се в разговора на възрастните, той предлага фирмата да се казва Ауди: на латински Audi! означава Слушай!, а в превод на немскиHorch!, както се изписва и фамилното име на Хорх. Присъстващите въодушевено приемат идеята.[1]

Първият автомобил Ауди излиза от завода през юли 1910 г. През 1920 г. Аугуст Хорх напуска Ауди, а осем години по-късно компанията е закупена от Йорген Расмусен, собственик на DKW. През 1932 г. Ауди се обединява с Хорх, DKW, и Wanderer под името Ауто Унион със седалище в Кемниц. Оттогава датира и емблемата с четирите преплетени кръга, всеки от тях символизиращ една от четирите фирми.

След Втората световна война заводите на Ауто Унион са частично разрушени. Цвикау попада в Съветската окупационна зона, а фирмата е ликвидирана. На нейно място възниква VEB Automobilwerk Zwickau (AWZ), където започва производството на P70, който се явява предшественик на Трабант. На 3 септември 1949 с кредити от баварското правителство е помощи по плана Маршал в Инголщат е основано Ауто Унион ООД. Много от работниците в заводите в Цвикау се преместват в Инголщат. Продукцията е възобновена, но сега автомобилите на Ауто Унион се произвеждат под името DKW.

През 1958 Даймлер-Бенц АД поема основния (87%), а година по-късно и целия пакет акции на Ауто Унион. През 1964 г. Фолксваген купува завода на Ауто Унион в Инголщат и възражда марката Ауди, а като емблема остават четирите преплетени кръга. През 1965 г. е произведен първият следвоенен автомобил Ауди от серията F103, който се явява подобрен вариант на DKW F102 и първоначално носи името „Ауди“, а сред населението е известен като Ауди 72 (числото отговаря на броя на конските сили). Следващите модели от тази серия вече официално носят като обозначение числа, които отговарят на броя на конските сили (например Ауди 60, Ауди 75).

През 1969 г. Ауто Унион ООД се слива с NSU AG. Името е заменено с „Audi NSU Auto Union AG“, а фирмата се сдобива с втори завод и седалище в Некарзулм. Мотото „Vorsprung durch Technik“ се употребява за първи път през януари 1971 в реклама на автомобила NSU Ro 80. След като производството на NSU Ro 80 е спряно през 1977 г., приключва и използването на наименованието на продукта NSU.

По време на тестове във Финландия през 1977 г., ръководителят на отдела за тестове Йорг Бензингер установява, че придружаващият автомобил, каран от него – Subaru Leone 4WD Station Wagon модел 1972. със задвижване на четирите колела, произвеждан предимно за армията – е по-бърз в зимни условия дори от тестваните лимузини. След края на тестовете Бензингер убеждава шефовете си да започне разработването на прототип на базата на Ауди 80, в който да използва постоянно задвижване 4х4. Тестовете на прототипите показват добри резултати и ръководството на Ауди дава зелена светлина за започване на серийно производство.[2] През март 1980 г. официално е представен Audi quattro – първият сериен автомобил в европа с постоянно задвижване 4х4. Това задвижване жъне световни успехи и постепенно навлиза в цялата гама модели на Ауди.

От 1 януари 1985 „Audi NSU Auto Union AG“ се преименува на Ауди АД.

В началото на 90-те Ауди започва да се конкурира с БМВ и Мерцедес в сегмента на луксозните автомобили. През 1990 г. е представен Ауди V8. През 1994 г. А4, А6 и А8 заменят съответно Ауди 80, Ауди 100 и Ауди V8. Следващите нови модели в гамата на Ауди са компактният А3 (1996), купето ТТ (1998) и конкурентът на А класата на Мерцедес А2. През 2006 е представен всъдеходът Q7, а година по-късно – купето А5.

 

Иновации

  • 1921 г. – Ауди Тип K е първият немски сериен автомобил с ляв волан
  • 1975 г. – Двигател с механично впръскване на бензин, използван за първи път в Ауди 80 GT/E, предшественик на GTI двигателя на Фолксваген Голф
  • 1977 г. – петцилиндров двигател с вътрешно горене, работещ по цикъла на Ото, серийно вграждан в Ауди 100 С2
  • 1980 г. – системата quattro
  • 1983 г. – първи немски автомобилен производител с разрешение за производство на коли с катализатор
  • 1986 г. – всички Аудита са напълно галванизирани и с 6 години гаранция против корозия (в днешни дни 12 години)
  • 1986 г. – procon-ten е алтернатива на еърбеговете и представлява система от стоманени въжета, свързващи кормилото и колана с моторния блок. При челен удар въжетата издърпват волана напред към двигателя, а колана – към седалката и по този начин се предотвратява съприкосновение на главата с кормилото.
  • 1988 г. – Ауди V8 е първата лимузина от горен клас в серийно производство с постоянно задвижване 4х4.
  • 1989 г. – представен е първият TDI двигател, широко използвана днес технология, за първи път използвана в Ауди 100 С3 с 5 цилиндров 2,5 литров TDI
  • 1994 г. – разработена е технологията Audi Space Frame (напълно алуминиево купе), което освен че олекотява автомобила, повишава сигурността на пътниците в случай на катастрофа; за първи път използвано в Ауди А8
  • 1999 г. – Мултитроник, безстепенна скоростна кутия, за първи път използвана в Audi A6 (4B)
  • 2001 г. – Ауди А2 1.2 TDI е първият „трицилиндров“ автомобил с пет врати
  • 2001 г. – двигател FSI (впръскване под налягане при бензиновите двигатели), технология, заимствана от състезателния модел R8

 

Особености

В САЩ и Канада моделът Ауди 80 В1 се продава под името Ауди Fox, а Ауди 80 В2 – като Ауди 4000. Ауди 5000 С2 и С3 са пригодени за изискванията на северноамериканския пазар версии на Ауди 100 С2 и С3 и Ауди 200, произвеждани между 1978 и 1991 г.

 

АБТ Спортслайн

АБТ е фирма, специализирана в тунинговане на автомобили както от марката Ауди, така и на Фолксваген, Сеат и Шкода.

 

Трезер

От 1982 г. фирмата Трезер на Валтер Трезер, бивш шеф на отдела за разработка на спортни модели на Ауди и по-късно на спортния отдел, също произвежда модифицирани модели на Ауди, например кабрио версия на Ауди quattro и високопроходимият вариант на Ауди 90, предназначен за арабски шейхове.

 

quattro GmbH

Истината за QUATTRO задвижването факти и истории. Дъщерната фирма на Ауди quattro GmbH е основана през 1983 г. Седалището на фирмата е в Некарзулм. За нея работят 580 души. От 1996 г. е регистрирана и като автомобилен производител. Специализирана е в модификацията на серийни модели на Ауди, които биват изпращани в Некарзулм директно от заводите на Ауди.Прототип на базата на Ауди 80, в който да използва постоянно задвижване 4х4. През 1980 е готовият прототип е представен на ръководството на Фолксваген АД по време на тестове на зимни гуми и вериги в Австрия. Прототипът успява да изкачи заснеженият наклон с летни гуми. През лятото на същата година се провежда друг тест, в който прототипът единствен от всички други автомобили успява да изкачи мокра ливада с голям наклон. Скоро след това е дадена зелена светлина за серийното производство. Официалното представяне на Ауди quattro пред широка публика става на автомобилния салон в Женева през март 1980 г. Автомобилът е описан като сензация в пресата по целия свят.прави своя дебют. Нейните всички задвижващи колела и системата, обединено с централен диференциал е патентована с помоща на Fuji Heavy Industries Ltd. разработен съвместно със високо технологичната за времето Японска марка Subaru.За разлика от (Symmetrical AWD) системата (Quattro постоянното задвижване на четирите колела) остава не променена и до днес.Германците много се гордеят със тази система. Но голямо признание,залагат на Subaru, със своята близо половин вековна и история,от сериозните високо технологични разработки .Която е призната по цял свят със своите многобройни рекорди и иновации.Но това не значи че двете системи (QUATTRO) и (Symmetrical AWD)са еднакви, но са сходни .Напротив само първата система на Subaru която има и в други марки като Alfa 33 Q4 1983 Lancia Delta-Integrale Susuki и много други. Fuji Heavy Industries Ltd вече разработиха 10-то поколение (Symmetrical AWD) Това ще значи приблизително неколкократно подобри от другите и това се доказва в в тестовете в който се считат за пионери в тази област.Ето какво представлява и как действа на практика и какви са неговите предимства.Трансмисията, предаването към кардановия вал и задния диференциал са подредени в права линия зад двигателя, осигуряващи двустранна балансираност на всичките четири страни на автомобила с опростен дизайн и нисък център на тежестта. В допълнение, ако някое колело приплъзне, разпределението на въртящия момент се контролира автоматично. Всичко това дава спокойствието, че управлявате SUV, прочут със своя баланс и стабилност при всякакви условия.Три отличителни предимства.SUBARU BOXER.е с много по-нисък център на тежестта, което дава много по-малко странично движение на купето и по-голяма цялостна стабилност.По-малко вибрации.Вибрациите са намалени, защото буталата са разположени хоризонтално в противоположни посоки и взаимно си противодействат – за разлика от редовите или V-образните двигатели. Резултатът е по–тихо и приятно пътуване с оптималното ниво на комфорт.По-добро сцепление,SUBARU с предаването на мощност и към четирите колела се избягва недозавиването или презавиването, като това прави поведението на автомобила предсказуемо, накъдето и да решите да се отправите.quattro е система за пълноприводно задвижване, пусната в масово производство от Audi през 1980, е първата по рода си 4х4 система в лек автомобил. Осигурявайки голяма управляемост и стабилност на пътя Audi quattro, постига големи успехи в състезанията от Group B провеждани до 1985-а година. Има 4 поколения quattro, като при последните 2 е променяна главно електрониката. За среден диференциал при quattro е използван така наречения Torsen(TORque SENsing)По подобие на Subaru. С междуосев диференциал разполага механичната на Subaru докато автоматика се допълва многодискова фрикционна муфа. И за сметка на това ръчната има понижаващи предавки а на автоматика са вградени.И затова Subi-to е близко до големите (Off road) по проходимост липсва му малко клиренс.Уникалната му система ще го измъкне от почти всички ситоации.Схемата със симетрично подаване на въртящия момент съм двете оси в съотношение 50:50 в 100 процента в полза на предният и задният мост. Двойното предаване на Audi осигурява добра стабилност, което позволява вземането на завои с доста висока скорост. Когато обаче и четирите колела загубят сцепление, автомобилът става неуправляем. В това отношение Subaru-то има по-предвидими реакции. в съотношение 60:50, от въртящия момент се предава на предния мост,автоматично при по висока скорост. При автоматиците с тази задача е натоварен многодисков съединител с електронно управление. Той приплъзва по-рано и системата има време да предаде повече мощност на предния, което позволява да се възстанови зададената траектория на движение.Това са все трикове с които едни гърди напред пред конкуренцията.Subaru – ръчни трансмисии са с 50/50 вискозен тип централен диференциал; спортните модели включват планетарен диференциал с компютър регулиран затвор; моделите с автоматична трансмисия предаване имат електронно управление трансфер съединител променлива.Subaru Legacy , Outback , Impreza , Forester , Tribeca моделите с автоматична трансмисия предаване: механично предно задвижване, съединител заедно задната ос.Symmetrical AWD След въвеждане на Symmetrical All-Wheel Drive през 1972 г., Subaru постоянно своята напреднала технология, за да отговори на променящите се нужди на шофьорите по целия свят. А Subaru е проектиран от самото начало да се доставят на сцеплението и стабилността на задвижване на четирите колела, с двигател и задвижването по симетричен, линеен оформление. Мощността се насочват към четирите колела просто и директно, за естествено перфектен баланс и вродено чувство за контрол.Първият модел, произведен от фирмата е Ауди S6 plus.

 

Продукти

  • Производство на RS моделите на Ауди
  • Производство на Ауди R8
  • Производство на колата за сигурност RS4 на ДТМ
  • Производство на автомобилни части под марката S-line
  • Индивидуализиране на автомобили на Ауди по поръчка на клиента под марката Audi exclusive
  • Автомобилни аксесоари
  • Продажба на аксесоари на Ауди като дрехи, часовници, ключодържатели и др.

 

S-line

S-line е специална дизайнерска линия на моделите A3, A4, A5, A6, TT и Q7, които могат да бъдат поръчани допълнително към серийния модел. Включва спортно окачване, алуминиеви джанти, спортни седалки и др. S-line няма нищо общо със S и RS моделите на Ауди.

 

Автомобилен спорт

За подробен списък на успехите на Ауди от 80-те години насам виж Списък на успехите на Ауди в автомобилните спортове

Ауди Sport quattro E2

Ауди RS4 DTM

Ауди R8 Le Mans

Големите успехи на Ауди в мотоспорта датират още от 30-те години (когато Ауди е една от фирмите под шапката на Ауто Унион). В последните години автомобили на Ауди бележат успехи както в Световния рали шампионат, така и в сериите за туристически автомобили (немските ДТМ и STW, италианската Superturismo, френската Supertourisme, британската ВССС, американската SPEED World Challenge и шведския шампионат за туристически автомобили), състезанието 24-те часа на Льо Ман и други ралита

 

Ралита

Представеният през 1980 г. Ауди quattro печели няколко ралита. Този модел е един от първите, които се възползват от нововъведеното правило, което позволява употребата на задвижване 4х4, и въпреки скептицизма на много от специалистите се превръща в успешен състезателен автомобил. С този модел Ауди става шампион при конструкторите в Група Б на Световния рали шампионат през 1982 г., а година по-късно финландецът Хано Микола записва името си сред световните шампиони. През 1984 г. Стиг Бломквист с Ауди Sport quattro става шампион в Група В на Световния рали шампионат, а Ауди печели при конструкторите. През 1986 г. Ауди се оттегля от Световния рали шампионат след тежка катастрофа на португалеца Хоаким Сантос с Форд RS200, при която загиват трима и са ранени 30 души, а скоро след това ФИА премахва Група Б от програмата на състезанието.

Ауди доминира и в ралито Пайкс Пийк Интернешънъл Хил Клаймб в Колорадо, САЩ – изкачване на планински маршрут, дълъг 4,3 km. През 1984 г. Мишел Мутон, първата жена състезател в Световния рали шампионат, печели ралито в своя клас. Година по-късно тя е на първо място и в генералното класиране с модела Ауди Sport quattro, като се превръща и в първата жена, счупила рекорда за най-бързо минаване на трасето. Следващата година победител с рекордно време става Боби Ънсър (със същия модел). През 1987 печели отново Ауди, този път Sport quattro S1 Pikes Peak, пилотиран от Валтер Рьорл, а Рьорл става първият пилот, финиширал за по-малко от 11 минути.

Ауди участва и в състезанията по крос рали, където пилоти, управляващи автомобили от тази марка, печелят три титли през 80-те.

 

Състезания на писта

След оттеглянето си от ралитата Ауди се ориентира към пистовите шампионати.

Още през първия си сезон в сериите Trans-Am Ауди става шампион при пилотите и конструкторите.

През 1990 г. Ауди започва да участва в ДТМ серията, като през тази и следващата година шампиони стават съответно Ханс-Йоахим Щук и Франк Биела, и двамата с Ауди V8 quattro DTM. От 1993 г. Ауди участва в Italian Superturismo, French Supertourisme, STW, и ВССС, като те отново са повече от успешни. След като през 2000 г. състезанията от ДТМ са възобновени след няколкогодишно прекъсване, частният отбор Абт Рейсинг използва модела Ауди TT-R DTM, с който Лорен Айело става шампион през 2002 г. През 2004 г. Ауди се завръща в ДТМ като заводски отбор, а Матиас Екстрьом печели шампионската титла.

През 1999 г. Ауди представя модела R8 Le Mans, предназначен за състезанието 24-те часа на Льо Ман. През 2000, 2001, 2002, 2004, 2005 и 2006 (с Ауди R10 TDI Le Mans) Ауди става шампион.

 

Вашият коментар