Историята на всяка марка

Lada

 

ВАЗ 2101 – Жигули

Лада е марка руски автомобили, произвеждани в АвтоВАЗ.

До 1980-те год. марката Лада се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като Жигули. Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на Фиат на основата на модела Фиат 124. Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (име на ниска планина по поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo – жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада.

ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.

Полицейска Лада 2107 в София

През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хетчбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч. След разпада на СССР АвтоВАЗ изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.

Производството на четвъртото моделно семейство – „Калина“ (111) – стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хетчбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.

От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ – седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.

Модели

  • ВАЗ 2101 (Жигули)
  • ВАЗ 2102
  • ВАЗ 2103
  • ВАЗ 2104
  • ВАЗ 2105
  • ВАЗ 2106
  • ВАЗ 2107
  • Лада Самара (ВАЗ 2108)
  • Лада Спутник (ВАЗ 2109)
  • Лада 110 – Вега (ВАЗ 2110)
  • Лада 111 (ВАЗ 2111)
  • Лада 112 (ВАЗ 2112)
  • Лада Самара 2 (ВАЗ 2113, ВАЗ 2114, ВАЗ 2115)
  • Лада Нива (Лада 4х4; ВАЗ 2121)
  • Шевролет Нива
  • Лада Калина
  • Лада Приора (ВАЗ 2170)
  • Лада Революшън (Revolution)

Лада 2103 и 2101

  • Лада 2103

  • Лада 2104

  • Състезателна Лада 2105 в Унгария

  • Лада Нива

  • Лада Самара

  • Лада 110 на изложение в Женева

  • Лада Калина седан

Вашият коментар